ABSTRAK
Perkembangan teknologi maklumat dan multimedia pada masa
kini semakin meluas dan digunakan untuk menyampaikan maklumat kepada audien. Kini,
penggunaan animasi juga salah satu teknik yang digunakan untuk menyampaikan
maklumat kepada orang lain. Cara menyampaiaan maklumat sangat penting untuk
memdapat kebekersanan maklumat tersebut sampai kepada sasaran. Apabila digunakan
lebih kreatif ia dapat menarik minat untuk membaca dan melihat maklumat
tersebut. Begitu juga dengan penggunaan dalam pendidikan. Bidang pendidikan tidak
ketinggalan untuk mendapat manfaant daripada penggunaan animasi ini untuk
meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran pelajar. Dalam merancang
pengajaran di dalam kelas, kaedah pengajaran dan pembelajaran hendaklah menarik
dan memberi kesan kepada pelajar. Kemahiran dan keupayaan guru melaksanakan
pengajaran melalui teknik yang betul dan terkini dapat merangsang pelajar dalam
pembelajaran. Penggunaan animasi ini mampu menarik minat terhadap pelajar dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran menggunakan animasi berupaya
menjadikan pembelajaran lebih menarik dan pelajar akan lebih menumpukan
perhatian dalam pengajaran yang diajar oleh guru. Disamping kebaikan-kebaikan
penggunaan animasi dalam pendidikan terdapat juga keburukan yang perlu
dititikberatkan oleh guru. Perkara ini memerlukan perancangan guru untuk
pembelajaran yang lebih berkesan dan tidak mempunyai kesan daripada penggunaan
teknologi tersebut.
1.0 PENGENALAN
Animasi digunakan untuk memberi
gambaran pergerakan bagi sesuatu objek. Ia membolehkan sesuatu objek yang pegun
atau static dapat bergerak dan kelihatan seolah-olah hidup. Animasi terdapat
dalam dua dimensi, tiga dimensi ataupun melalui pelbagai kesan khas. Pakar
animasi yang juga dikenali sebagai animator diperlukan dalam jumlah yang banyak
bagi menghasilkan suatu animasi yang berkualiti tinggi dan ia memerlukan
perancangan yang teliti serta komitmen yang tinggi. Kos penghasilannya juga
agak tinggi disamping tempoh masa yang diperlukan bagi membentuk animasi yang
dikehendaki juga agak lama. Penggunaan animasi dalam sesuatu persembahan
maklumat juga dapat menceriakan proses penyampaiannya. Ia juga membolehkan
sesuatu persembahan yang disampaikan itu kelihatan lebih hidup atau realistic
berbanding penggunaan teks semata-mata. Di samping itu, animasi juga mampu
memberi penegasan kepada sesuatu penyampaian bagi membolehkan perhatian para
penonton difokuskan kepada isi kandungan yang ingin disampaikan.
2.0 ISI
KANDUNGAN
2.1 DEFINISI
Animasi
berasal daripada perkataan Latin yang bermaksud ‘dihidupkan’ atau ‘bring to life’. Animasi adalah satu
perbuatan atau proses menjadikan sesuatu agar kelihatan hidup. Definisi animasi
yang lebih menyeluruh dapat dilihat daripada takrifan yang diberikan oleh Neo
& Neo ( 1997 ), “ animasi merupakan satu teknologi yang membolehkan imej pegun
kelihatan seolah-olah hidup, dapat bergerak, beraksi dan bercakap. ini
dimungkinkan dengan menerapkan satu teknik kinematografi grafik dan seni
plastik untuk menghasilkan atau memberi ilusi pergerakan dan penghidupan kepada
lukisan kartun, lukisan tangan, patung dan objek tiga dimensi “. Menurut kamus
dewan bahasa dan pustaka animasi merujuk kepada satu perbuatan atau proses
menjadikan sesuatu agar kelihatan hidup.
Animasi
dimungkinkan kerana fenomena biological yang dikenali sebagai ‘persistence of vision’. Sesuatu objek
yang dilihat oleh mata manusia akan dipetakan pada retina dalam satu jangka
masa yang singkat selepas ianya dilihat. Ini membolehkan berlakunya satu siri
imej yang berubah sedikit demi sedikit dengan kadar yang pantas secara silih
berganti sehinggalah ia kelihatan dan menghasilkan satu ilusi yang hidup serta
bergerak secara sendiri. Dengan mengubah sedikit kedudukan atau rupa bentuk
sesuatu objek dengan pantas, mata kita akan mengandaikan perubahan tersebut
sebagai satu pergerakan atau animasi.
Animasi adalah gambar bergerak berbentuk dari
sekumpulan objek ( gambar ) yang disusun secara beraturan mengikuti alur
pergerakan yang telah ditentukan pada setiap pertambahan hitungan waktu yang
terjadi. Gambar atau objek yang dimaksudkan dalam definisi di atas ialah berupa
gambar menusia, haiwan mahupun tulisan. Pada proses pembuatannya, pereka
animasi atau lebih dikenali sebagai animator harus menggunakan logical
pemikiran untuk menentukan alur gerak suatu objek dari keadaan awal hingga keadaan
akhir objek tersebut. Perancangan yang matang dalam perumusan alur gerak
berdasarkan logic yang tepat akan menghasilkan animasi yang menarik untuk
dipersembahkan. Animasi juga merupakan satu teknik yang menampilkan gambar
berurutan demikian rupa sehingga penonton merasakan adanya ilusi gerakan (
motion ) pada gambar yang ditampilkan. Secara umum ilusi gerakan merupakan
perubahan yang diadaptasi secara visual oleh penonton sehingga tidak harus
perubahan yang terjadi merupakan perubahan posisi sebagai makna dai istilah
‘gerakan’. Perubahan warna juga dapat dikatakan sebagai perubahan animasi.
2.2
PRINSIP
ANIIMASI
Animasi mempunyai
5 prinsip iaitu mempunyai (1) blok khas untuk paparan animasi, (2) hanya
animasi yang releven sahaja dimuatkan, (3) animasi yang dihasilkan mestilah
tidak padat maklumat dan kompleks, (4) papar animasi tersebut mestilah dikawal
oleh pengguna, dan (5) memperkukuhkan animasi dengan teks/ naratif.
(Zamzuri,2012). Prinsip animasi yang betul akan memberi peluang kepada pelajar
untuk bersama-sama dalam sesi pengajaran dan pembelajaran yang lebih bermakna.
Antara prinsip-prinsip animasi yang diberi penekanan untuk digunakan dalam
persembahan pendidikan adalah:
Prinsip
1: Mempunyai blok khas untuk paparan animasi
Bagi membantu
pemahaman para pelajar, teknik penyusunan animasi yang betul memainkan peranan
yang penting. Oleh itu, pembahagian antara blok-blok perlulah diselaraskan
supaya tidak berserabut dan teratur. Contohnya adalah seperti blok untuk isi
kandungan, blok animasi atau grafik, blok tajuk, blok butang dan sebagainya.
Pengasingan antara blok-blok yang berkaitan akan membantu meningkatkan tumpuan
ingatan para pelajar supaya dapat memahami dengan lebih jelas. (Zamzuri 2012)
Prinsip
2: Hanya animasi yang releven sahaja dimuatkan
Imej animasi
adalah elemen yang sangat diperlukan dalam perisian jika menggunakan kaedah
penceritaan. Kaedah pengajaran penceritaan adalah sesuai digunakan untuk
pengajaran pelbagai subjek. (Robiatul&Halimah ,2011). Hal ini kerana
animasi adalah cara yang paling sesuai untuk menarik perhatian murid serta
menjadikan suasana pembelajaran yang menyeronokkan. Mata manusia lebih
cenderung kepada benda-benda yang bergerak berbanding benda yang statik. Oleh
itu, penggunaan animasi lebih berkesan jika dibandingkan dengan pembacaan.
Namun begitu, animasi tersebut perlulah releven dengan subjek yang hendak
diajar serta tidak terlalu padat kerana boleh menghalang pelajar daripada
menumpukan kepada maklumat yang sepatutunya dipelajari.
Prinsip 3: Tidak padat dengan maklumat
Animasi yang
dihasilkan mestilah tidak padat dengan maklumat kerana boleh memberi kesan yang
negative kepada pelajar. Maklumat yang terlalu padat juga boleh menyebabkan
pelajar menjadi bosan dan tidak dapat menumpukan pada pelajaran.
Prinsip 4: Paparan dikawal oleh pengguna
Kawalan paparan
oleh pengguna adalah penting kerana memberi peluang kepada pelajar untuk
mengembangkan pemikiran kognitif. Hal ini kerana jika animasi tersebut adalah
dalam bentuk soalan, pelajar akan memerlukan masa untuk menjawab soalan
tersebut dan akan memilih jawapan jika dia telah bersedia. Hal ini akan
memberikan masa kepada pelajar tersebut unutk memproses maklumat. Jika paparan
tersebut tidak dikawal oleh pengguna, paparan tersebut akan berubah secaraa
utomatik tanpa persediaan pengguna dan menyebabkan pengguna tidak dapat
memproses maklumat yang baru dengan maklumat yang lama. (Zamzuri,2012).
Prinsip 5: Memperkukuhkan animasi dengan teks atau grafik
Penggunaan
animasi tanpa teks juga akan menyebabkan kekakburan maklumat kepada para
pelajar. Hal ini kerana pelajar tidak dapat memahami maklumat yang baru
diterima jika mereka tidak mempunyai maklumat sedia ada. Terdapat sesetengah
pelajar juga tidak dapat memahami maksud sesuatu pembelajaran jika menggunakan
animasi. Hal ini kerana setiap keupayaan pelajar adalah berlainan. Perbezaan
pada warna teks pula boleh membantu murid-murid untuk menguasai kemahiran
mengeja dan membaca. Penggunaan font yang bersesuaian dan besar juga boleh
membantu penglihatan pelajar dalam jarak yang jauh.
2.3
TUJUAN
PENGGUNAAN ANIMASI DALAM PENDIDIKAN
Penggunaan animasi dalam pendidikan semakin meluas.
Penggunaan animasi dalam pendidik animasi sudah lama diamalkan di Negara-negara
barat seperti Amerika Syarikat dan sudah terbukti keberkesanannya. Ramai
penyelidik mengatakan bahawa proses pembelajaran akan jadi lebih berkesan
sekiranya dilaksanakan dalam keadaan yang tidak formal dan santai. Hal ini akan
mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyeronokkan serta menarik minat pelajar
untuk turut serta dalam pembelajaran.
Antara tujuan penggunaan animasi
dalam pendidikan adalah untuk menarik minat pelajar. Penggunaan animasi mampu
menggerakkan hampir kesemua pancaindera pelajar seperti deria penglihatan,
pendengaran. Lumrah manusia adalah suka kepada perkara-perkara yang bergerak.
Oleh itu, teknik yang digunakan dalam animasi dapat menggerakkan saluran verbal
dan visual di dalam emori yang merupakan startegi berkesan dalam memperoleh,
memproses, mengekod, menyimpan dan mengingat maklumat di dalam proses
pembelajaran (Zamzuri,2012).
Selain itu, pengguna animasi juga
dapat mempengaruhi emosi pelajar (Rashid, Shamsudin& Humaizah, 2012).
Kajian yang dilaksanakan menunjukkan bahawa penggunan animasi dalam pengajaran
karangan Bahasa Melayu oleh para guru adalah yang paling tinggi iaitu 60
peratus. Animasi dan kartun yang pelbagai bentuk mampu membantu para murid
untuk mengingati sesuatu peristiwa dengan lebih jelas. Emosi murid-murid yang
stabil dan positif akan lebih menggalakkan para pelajar untuk terlibat aktif di
dalam pembelajaran. Animasi dan kartun yang comel dan lucu mampu mengubah emosi
pelajar kearah yang lebih stabil.
Pengguna ananimasi juga boleh
digunakan kepada pengajaran kanak-kanak Pendiidkan Khas seperti kanak-kanak Disleksia.
Melalui lawatan penyelidik ke Dyslexia International di Brussels, Belgium pada
tahun 2010 memdapati bahawa Negara-negara kesatua Eropah telah pun
menggunapakai kaedah multimedia sebagai alat bantu pengajaran dan pembelajaran
kanak-kanak Disleksia (Ronaldi, Fadilahwati, Fattawi& Aziah,2011). Hal ini
kerana animasi mempunyai ciri-ciri multi-modal yang mana mampu menyampaikan
maklumat menggunakan kombinasi suara, bunyi dan visual yang boleh merangsang
kanak-kanak Disleksia. Kanak-kanak kini perlu diajar menggunakan kaedah multi
sensori supaya mereka dapat menerima pembelajaran dengan mudah.
2.4
KELEBIHAN DAN
KELEMAHAN PENGGUNAAN ANIMASI DALAM PENDIDIKAN
Penggunaan animasi juga memainkan peranan yang penting dalam
pendidikan. Animasi mampu memberikan pelbagai kelebihan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran di sekolah. Kelebihan animasi yang boleh kita lihat ialah
mampu menarik minat dan perhatian pelajar dengan mudah. Menurut Jamalludin dan
Zaidatun (2000) melalui bukunya yang bertajuk Pengenalan Terhadap Multimedia
menyatakan bahawa animasi merupakan proses pertambahan pergerakan daripada imej
yang statik menjadi satu paparan grafik yang menarik dengan menggunakan
pelbagai kaedah. Animasi juga dianggap sebagai satu set grafik yang dipaparkan
dengan pantas dengan menggunakan pelbagai bentuk seperti dalam bentuk siri
(frame), objek atau aksara. Oleh sebab itulah, animasi berkemampuan untuk
menyampaikan sesuatu maklumat dan informasi dengan cepat dan pantas berbanding
dengan penggunaan media yang lain. Secara tidak langsung, pelajar akan
memberikan tumpuan dan perhatian yang lebih lama kepada media yang bersifat
dinamik ini jika mahu dibandingkan dengan media yang hanya bersifat statik.
Memandangkan animasi merupakan perisian yang menggunakan pendekatan penceritaan,
ia sangat efektif untuk memberikan rangsangan dan menarik perhatian pelajar di
samping dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyeronokkan.
Justeru, proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar dan
baik berpandukan penggunaan animasi yang menarik.
Animasi juga mempunyai kelebihan dalam membantu menyediakan alam
persekitaran pembelajaran secara maya. Seperti yang kita sedia maklum,
pembelajaran secara maya merupakan pembelajaran yang melibatkan penggunaan
aplikasi atas talian dan keadaan ini akan membantu pelajar untuk belajar dengan lebih meluas tanpa
sebarang sempadan. Persekitaran pembelajaran secara maya dilakukan dengan
tujuan untuk mengelakkan diri daripada menerima sebarang persekitaran yang
membahayakan, tidak boleh disediakan atau mungkin melibatkan kos yang tinggi.
Sekiranya pengaplikasian animasi ini digunakan dengan cara yang berhemah dan berkesan,
ia berkemampuan untuk mewujudkan satu persekitaran pembelajaran yang lebih
menyeronokkan, sekaligus akan menarik perhatian pelajar dan meningkatkan
motivasi dalam diri pelajar serta merangsang pemikiran pelajar untuk berfikir
secara aktif. Animasi ini akan membantu dalam proses mengurangkan bebanan
pemikiran pelajar semasa menerima sesuatu mesej, maklumat atau pengetahuan baru
yang disampaikan oleh guru.
Pengaplikasian animasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran
mampu untuk menyampaikan dan menerangkan sesuatu konsep yang kompleks dengan
mudah dan berkesan dalam bentuk visual dan dinamik. Proses untuk membuat
sesuatu hubungan dan perkaitan antara sesuatu konsep yang kompleks akan menjadi
lebih mudah kerana segala perkara tersebut dapat diselaras dan disesuaikan ke dalam minda
pelajar. Seterusnya proses pemahaman dapat ditingkatkan dan dikembangkan ke
tahap yang lebih tinggi serta mengekalkan maklumat yang diterima di dalam
ingatan dalam tempoh yang lebih lama. Dengan penggunaan animasi, perkara-perkara
yang tidak boleh dilihat dengan pancaindera akan dapat diterangkan dengan mudah
dan baik. Sebagai contohnya, guru mengajar subjek sains dengan menerangkan
konsep pergerakan elektron dan lubang. Namun begitu, guru tidak perlu lagi
melukis setiap pergerakan bagi menerangkan pergerakan elektron dan lubang
kepada pelajar, tetapi guru hanya perlu menayangkan dan memaparkan pengajaran
tersebut dalam bentuk animasi sahaja. Keadaan ini sekaligus akan membantu
pelajar untuk lebih memahami isi pengajaran yang disampaikan. Secara
keseluruhannya, persembahan secara visual melalui pengaplikasian animasi mampu
memudahkan proses penerangan konsep atau demonstarsi sesuatu kemahiran.
Selain itu, animasi mampu meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
dalam sesuatu mata pelajaran. Dalam gabungan komponen-komponen yang
menghasilkan multimedia interaktif, animasi merupakan salah satu komponen yang
utama dan penting dalam segala perisian untuk tujuan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Animasi dapat menghasilkan satu keadaan yang tidak formal.
Ketidakformalan ini akan merangsang pemikiran pelajar dalam proses pengajaran
dan pembelajaran di samping mewujudkan suasana yang menyeronokkan semasa proses
P&P berlangsung. Sebagai contohnya, dalam penyelesaian masalah bagi soalan
Matematik, penggunaan animasi yang berwarna-warni dan bergerak-gerak di skrin
komputer mampu memaparkan proses P&P yang lebih menarik dan menyeronokkan
berbanding dengan penggunaan sehelai kertas putih yang statik dan hanya
membosankan para pelajar untuk melihatnya. Oleh itu, pelajar dapat belajar
dengan baik berbantukan penggunaan animasi dalam proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas. Keadaan ini seterusnya akan menggalakkan proses
pengajaran yang kondusif kerana unsur-unsur tersebut dikatakan dapat
meningkatkan motivasi pembelajaran para pelajar.
Animasi memainkan peranan penting dalam menceriakan lagi
persembahan sesuatu informasi dan maklumat yang ingin disampaikan. Pendekatan
pengajaran berasaskan multimedia melalui penggunaan animasi mampu memindahkan
maklumat berbentuk teks yang statik kepada suatu corak pembelajaran yang lebih
baik. Persembahan maklumat berbentuk animasi dapat dilihat secara visual dan
menarik dengan satu persembahan secara berbunyi yang merangsang minat,
meningkatkan daya peringatan dan memperbaiki kadar kejayaan. Penggunaan
kepelbagaian animasi penting bagi memastikan pelajar dapat menumpukan perhatian
dan tidak berasa jemu semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Di
samping itu, pelajar dapat menguasai setiap peringkat pembelajaran dan dapat
menambah capaian kepada pendidikan dalam subjek tertentu.
Dalam memiliki
kelebihan dan keistimewaan, penggunaan animasi juga mempunyai kelemahannya
tersendiri. Secara amnya, grafik animasi mempunyai pelbagai kesan positif ke
atas pembelajaran dalam situasi yang tertentu. Hal ini demikian kerana maklumat
yang disampaikan melalui animasi adalah lebih jelas disebabkan fungsi animasi
yang melibatkan pelbagai gerakan dan visual. Walau bagaimanapun, dalam
pembelajaran proses yang abstrak dan berterusan, penggunaan animasi
berkemungkinan akan mengganggu kefahaman para pelajar. Keadaan ini berlaku
disebabkan bebanan maklumat yang banyak melalui persembahan animasi yang akan
mengelirukan pelajar. Dalam hal ini, animasi akan meringankan beban pemikiran
apabila grafik animasi tersebut dipersembahkan secara berperingkat-peringkat.
Persembahan animasi yang dilakukan secara berperingkat dan teratur turut
membawa kesan peneguhan kepada proses memahami dan mengingat serta memberikan
kemudahan kepada pelajar untuk membentuk sesuatu makna dengan tepat.
Penggunaan animasi
juga akan menyebabkan sesetengah pelajar gagal untuk memahami dan
menginterpretasi maklumat grafik berbentuk animasi yang dipaparkan dengan
tepat. Kadang kala pelajar akan menyalah tafsirkan grafik animasi yang
dipersembahkan dalam sesuatu pembelajaran. Aspek dekorasi atau perhiasan dalam
pembelajaran berbentuk animasi juga akan memberikan kesan kepada pelajar.
Animasi sebagai dekorasi tidak akan meningkatkan pencapaian sesuatu
pembelajaran. Animasi boleh digunakan sekiranya tidak melencongkan perhatian
pelajar kepada maklumat di skrin. Walau bagaimanapun, sekiranya keupayaan
memproses maklumat maklumat dalam ingatan jangka pendek yang terhad, maka
grafik dekorasi tidak diperlukan. Dalam hal ini, animasi sebagai dekorasi akan
mengganggu perhatian pelajar. Selain itu, bahan pengajaran dalam bentuk animasi
juga mungkin terlalu sukar atau kompleks untuk pelajar terutamanya pelajar yang
berusia muda dan masih belum lagi membiasakan diri dengan bahan pengajaran
berbentuk animasi tersebut. Oleh itu, pelajar akan kurang dalam memberikan
perhatian yang terperinci melalui grafik animasi yang ditunjukkan di skrin
komputer.
Menurut Wilson,
penggunaan animasi akan menyebabkan pelajar tidak memberikan perhatian yang
mencukupi kepada grafik animasi sehingga mereka tidak memperoleh manfaat
daripada maklumat yang disediakan. Dalam hal ini, pelajar akan kurang
memberikan perhatian secara efektif kepada animasi dengan memberikan masa yang
kurang untuk melihat skrin grafik animasi berbanding grafik yang berbentuk
statik. Keadaan ini berlaku disebabkan ketepatan interpretasi maklumat grafik
animasi yang memerlukan masa yang mencukupi untuk memahami dan mengekod. Persembahan
animasi yang dihasilkan tidak benar-benar mencukupi untuk menghasilkan tahap
memproses maklumat yang diperlukan bagi memindahkan maklumat dari ingatan
jangka pendek kepada ingatan jangka panjang.
3.0
KESIMPULAN
Animasi merupakan salah
satu teknik untuk menyampaikan maklumat. Penggunaan multimedia animasi yang
berkesan dapat meningkatkan pembelajaran pelajar dan pemahaman pelajar.
Disamping itu, multimedia animasi dapat membantu guru dalam pengajaran dan
pembelajaran apabila menggunakan animasi ini kerana ia tidak melibatkan kos dan
mudah digunakan dalam pembelajaran. Multimedia animasi ini mampu meningkatkan
kebekersanan dalam sesuatu mata pelajaran. Apabila animasi ini tidak dapat
digunakan dengan betul dan maklumat-maklumatnya yang dimasukkan telalu padat menyebabkan masalah dalam
pemahaman pelajar dan kekeliruan mengenai maklumat yang hendaj disampaikan.
Seterusnya proses pengajaran dan pembelajaran menjadi tidak bekesan.
Oleh itu sebagai
guru yang mempunyai ilmu dan akan menyampaikan ilmu kepada pelajar haruslah
bijak menggunakan teknologi-teknologi masa kini. Penggunakan animasi ini
memerlukan perancangan yang tersusun dan teratur. Manakala menggunakan
maklumat-maklumat yang hendak disamapikan itu bekesan kepada sasaran. Animasi
ini apabila bijak menggunakan dalam pembelajaran maka pengajaran dan
pembelajaran akan lebih kelihatan jelas, mudah dan ringkas dalam memahami
amaklumat yang ingin disampaikan.
4.0
RUJUKAN
Fadli Abdullah & Md Sidin Ahmad Ishak. 2010. Pembangunan Sektor
Animasi di Malaysia: Pendidikan dan
Latihan Animasi di Institusi Pengajian Tinggi Awam. Jurnal Pengajian Media Malaysia.
12(2): 69-82.
Robiatul A’dawiah Jamaluddin & *Halimah Badioze Zaman. 2011.
Pembangunan Perisian Cerita Animasi
Interaktif untuk Pendidikan Sains. Jurnal Teknologi Pendidikan Malaysia. 1(4): 5-18.
Ronaldi Saleh
Bin Umar, Fadilahwati Abdul Rahman, Fattawi Mokhtar & Nor Aziah Alias. 2011. Menggunakan Animasi di
dalam Instruksi Khas Untuk Kanak-Kanak Disleksia.
Jurnal Teknologi Pendidikan
Malaysia. 1(2): 27-38.
Zol Bahri Bazali. 2004. Reka Bentuk Sistem Elektro Pneumatik : Pendekatan
Perisian Simulasi Berasaskan
Animasi. Jurnal Penyelidikan Dan Pendidikan Kejuruteraan.1: 35-43.
Ahmad Zamzuri Bin Mohamad Ali. 2012. Lima Prinsip Persembahan
Animasi dalam Perisian Pendidikan. Jurnal
Teknologi Pendidikan Malaysia. 2(1): 15-22.
Abdul Rasid Jamian, Shamsudin Othman & Humaizah Hashim. 2012.
Persepsi Guru Terhadap Penggunaan Kartun dalam Transformasi
Pengajaran Penulisan Karangan
Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan
Bahasa Melayu. 2(1): 129-140.
Awaneesh Gupta. 2010. Animated Models and it’s Global Impact: A
Dynamic Approach. Global
Journal of Enterprise Information System. 2(2): 72-77.
Gokhan Aksoy. 2012. The Effects of Animation Teachnique on the 7th
Grade Science and Technology
Course. Creative Education. 3(3): 304-308.
Yu Aimee Zhang. Developing Animated Cartoons for Economic Teaching.
Journal of University Teaching
& Learning Practice. 9(2): Art 5.
Ahmad Zamzuri Mohamad Ali. 2010. Effects of Segmentation of
Instructional Animation in
Facilitating Learning. Journal of Education and Training. 2(2): 15-29.
No comments:
Post a Comment